به سایت موسسه دانش، فرهنگ و رسانه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگی تخصصی مرکز آموزش بازرگانی خوش آمدید.

روانشناسی و زمینه های تخصصی

شنبه، ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

روانشناسی مطالعه علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی موجود زنده است. منظور از رفتار همه اعمالی است که از موجود زنده سر می زند. رفتار ها به دو دسته آشکار و نا آشکار تقسیم می شود.

زمینه های تخصصی روانشناسی:

  • روانشناسی بالینی: شاخه ای از روانشناسی است که هدف اصلی آن، مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان اختلال های رفتاری و ناراحتی های روانی است.
  • روانشناسی مدیریت: مطالعه روابط یا همبستگی های موجود بین رهبر و پیروان، مدیران و مرئوسان به ویژه در تجارت، بازرگانی و صنعت با تاکید بر نگرش هر دو طرف و اثربخشی رهبری است. هدف این نوع از روانشناسی آن است که همه عوامل (فردی، سازمانی، اجتماعی و ...) موثر بر رهبری و مدیریت اثربخش، مشخص گردد.
  • روانشناسی محیط نگر: مطالعه در زمینه روابط و همبستگی های موجود بین محیط های گوناگون فیزیکی و اجتماعی بر رفتار آدمی است.
  • روانشناسی تربیتی: شاخه ای روانشناسی است که با اصول و نظریه های قابل استفاده در ابداع روش های یادگیری و اصول و نظریه های مفید برای حل مشکلات ناشی از نظام تربیتی سر و کار دارد.
  • روانشناسی قانون: مطالعه ابعاد رفتاری نظام قانونی جامعه است.
  • روانشناسی صنعتی- سازمانی: کاربرد نظریه ها و روظ های روانشناختی حهت شناخت و حل مشکلات صنعتی و سازمانی مرتبط با فرد، همکاران، مشاغل، اعمال و نظایر آن است.
  • روانشناسی کار: روانشناسی اصطلاحی است که روانشناسی اروپایی ترجیح می دهند به جای اصطلاح روانشناسی صنعتی- سازمانی به کار می گیرند. گستره روانشناسی کار وسیع تر از روانشناسی صنعتی- سازمانی است.
  • روانشناسی بهره وری: به کار گیری اصول و یافته های روانشناسی به منظور شناخت عوامل انسانی موثر بر دستیابی بر بهره وری بهینه شغلی و سازمانی است.
  • روانشناسی مصرف کننده/ مشتری: مطالعه فرآیندهایی که در هنگام انتخاب، خرید، استفاده یا دور ریختن و فروش محصولات، خدمات، افکار و تجربیات جهت ارضای نیازها یا آرزوهای افراد یا گروه ها، طی می شود.
  • روانشناسی آزمودن (روانسنجی): رشته ای از روانشناسی که در آن از آزمون های عینی، شناختی یا فرافکن جهت سنجش رفتار، هوش، رغبت ها، استعدادها، انگیزه ها یا صفات استفاده می شود.
  • روانشناسی کارکنان: هنر یا علم؛ 1) اتخاذ تصمیمات درست در زمینه انتخاب کارکنان، 2) مدیریت کارکنان در جهت همکاری با یکدیگر و تشکیل گروه های منسجم اثربخش، 3) در زمینه آمال و رشد افراد در سازمان است.
  • روانشناسی قوم شناسی: مطالعه فرآیندهای ذهنی گروه های طبیعی آدمی، یا اجتماع یا یک قبیله، گاه روانشناسی قوم شناسی به روانشناسی حوامع ابتدایی محدود می شود.
پیام در تلگرام