Tuesday، ۱۸ Dey ۱۴۰۳
خط مشی کیفیت یک سند استراتژیک است که تعیین میکند که یک سازمان چگونه به کیفیت محصولات و خدمات خود نگاه میکند و چگونه از آنها مراقبت میکند. درواقع بهعنوان یک سند راهبردی، اهداف کیفیتی سازمان را تعیین کرده و راههای دستیابی به این اهداف را مشخص میکند. این سند شامل تعهدات و نقشآفرینیهای مختلف کارکنان و مدیران سازمان در بهبود کیفیت است.
خط مشی کیفیت یک سند استراتژیک است که توسط سازمانها تدوین میشود تا معیارها، اهداف، و تعهداتی که به کیفیت محصولات یا خدمات خود دارند را تعریف کند. این خط مشی نشان میدهد که سازمان چگونه کیفیت را تعریف میکند، چگونه از آن مراقبت میکند، و چگونه برای بهبود آن اقدامات انجام میدهد.
استانداردهای ایزو نیز مجموعهای از استانداردهای بینالمللی هستند که به منظور تضمین کیفیت و ایمنی محصولات و خدمات در سطح جهانی تهیه شدهاند. این استانداردها به سازمانها کمک میکنند تا فرایندهای خود را بهبود بخشند، کارایی افزایش دهند، و از طریق اجرای مراحل مشخص و استاندارد، کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشند.
انواع خط مشیها در سازمانها و کسب و کارها بر اساس اهداف
خط مشی کیفیت
خط مشی محیط زیست
خط مشی منابع انسانی
خط مشی مالی
خط مشی امنیت اطلاعات
خط مشی اخلاقی
خط مشی مدیریت ریسک
خط مشی تحقیق و توسعه (R&D)
خط مشی بازاریابی و فروش
خط مشی حاکمیت شرکتی