جمعه، ۳ مرداد ۱۴۰۴
هوش فرهنگی (Cultural Intelligence یا CQ) نوعی توانمندی است که فرد را قادر میسازد تا در محیطهای فرهنگی مختلف به طور مؤثر و مناسبتتربعمل کند. این مفهوم اهمیت زیادی در دنیای امروز دارد که جهانیشدن و تنوع فرهنگی افزایش یافته است. به عبارت دیگر هوش فرهنگی دامنه جدیدی از هوش است که ارتباط بسیار زیادی با محیط های کاری متنوع دارد. هوش فرهنگی به افراد اجازه می دهد تا تشخیص دهند که دیگران چگونه فکر می کنند و چگونه به الگوهای رفتاری پاسخ می دهند؛ در نتیجه موانع ارتباطی بین فرهنگی را کاهش و به افراد قدرت مدیریت تنوع فرهنگی می دهد. هوش فرهنگی زمینه ارتباطات مؤثر درون سازمانی، بین سازمانی و همچنین، ارتباط سازنده با ارباب رجوع را فراهم می کند. از این جهت، هوش فرهنگی شاخصی مهم در بهبود عملکرد شغلی افراد و نیز پیش بینی آن به شمار می رود.
هوش فرهنگی شامل سه بعد اصلی است:
دانش فرهنگی: شناخت ارزشها، باورها، آداب و رسوم و قواعد اجتماعی فرهنگهای مختلف.
مهارتهای فردی: توانایی درک و تفسیر تفاوتهای فرهنگی و سازگاری با آنها.
میزان نگرش و انگیزه: تمایل و اشتیاق برای تعامل و مشارکت در فعالیتهای فرهنگی متنوع.
افراد با هوش فرهنگی بالا قادرند در محیطهای چند فرهنگی بهتر ارتباط برقرار کنند، تعارضها را کاهش دهند، و در کارهای بینالمللی یا در تعامل با افراد از فرهنگهای مختلف موفقتر باشند.